Runderlever: de ultieme superfood

Runderlever is misschien wel het gezondste wat een mens kan eten, echter als je de mainstream media en traditionele voedingsexperts moet geloven dan zijn de meeste voedingsstoffen, vitaminen en mineralen juist te vinden in groenten en fruit. Hoewel het waar is dat groenten en fruit wat vitaminen en mineralen bevatten, is het niet te vergelijken met de hoeveelheid die wordt aangetroffen in vlees en met name orgaanvlees.

De vitaminen en mineralen in groenten en fruit komen altijd gepaard met vezels en antinutriënten die de opname van deze voeddingstoffen fors verhinderen. De hieruit totale hoeveelheid vitaminen en mineralen die daadwerkelijk door het menselijk lichaam gebruikt kan worden is daardoor beperkt.

In veel traditionele culturen werd orgaanvlees geprezen voor zijn nutriëntdichtheid. Er zijn zelf culturen waar alleen orgaanvlees werd geconsumeerd en het magere spiervlees weggegooid of aan de honden gegeven werd. De perceptie van mensen tegenwoordig is dat juist het orgaanvlees afvalvlees is en daardoor wordt het nauwelijks gegeten.

Een vaak gehoord bezwaar tegen het eten van lever is de overtuiging dat de lever gifstoffen opslaat. De lever heeft weldegelijk de functie om chemische middelen en gifstoffen te neutraliseren, maar hij slaat deze schadelijke stoffen niet op in de lever zelf. De gifstoffen die het lichaam niet kan elimineren, worden vooral opgeslagen in vetweefsel en in het zenuwstelsel van het lichaam. Tegelijkertijd is de lever juist een opslagplek voor veel belangrijk voedingsstoffen, zoals vitamine A, D, E, K, B12, foliumzuur en mineralen zoals koper en ijzer.

De bron van het orgaanvlees is echter wel heel belangrijk. Het vlees van natuurlijk grasgevoerd vee bevat meer voedingstoffen en is niet in aanraking gekomen met hormonen, antibiotica of commercieel voer. Zo bevat dit vlees bijvoorbeeld 2 tot 4 keer meer omega-3-vetzuren dan vlees van dieren die niet op een natuurlijke wijze zijn grootgebracht.

De onderstaande tabel geeft een overzicht van de voedingsstoffen gevonden in appels, wortelen, rundvlees en runderlever. Zoals je kunt zien in overtreft rundvlees appels en wortelen op alle vlakken, op vitamine C na. Runderlever overtreft spiervlees weer op bijna alle vlakken.

Een punt om in je achterhoofd te houden is dat dit de gemeten voedingstoffen zijn. In appels en wortelen zitten zoals eerder genoemd de vezels en antinutriënten die de opname van deze voedingstoffen deels blokkeren. Het verschil in daadwerkelijke opneembare voedingstoffen is waarschijnlijk dus nog een stuk groter.

 

Appel (100 g) Wortelen (100 g) Rundvlees (spier) (100 g) Runderlever (100 g)
Calcium 3,0 mg 3,3 mg 11,0 mg 11,0 mg
Fosfor 6,0 mg 31,0 mg 140,0 mg 476,0 mg
Magnesium 4,8 mg 6,2 mg 15,0 mg 18,0 mg
Kalium 139,0 mg 222,0 mg 370,0 mg 380,0 mg
Ijzer 0,1 mg 0,6 mg 3,3 mg 8,8 mg
Zink 0,05 mg 0,3 mg 4,4 mg 4,0 mg
Koper 0,04 mg 0,08 mg .18 mg 12,0 mg
Vitamine A Geen Geen 40 IE 53.400 IE
Vitamine D Geen Geen Spoor 19 IE
Vitamine E 0,37 mg 0,11 mg 1,7 mg 0,63 mg
Vitamine C 7,0 mg 6,0 mg Geen 27,0 mg
thiamine 0,03 mg 0,05 mg 0,05 mg 0,26 mg
riboflavine 0,02 mg 0,05 mg .20 mg 4,19 mg
niacine .10 mg 0,60 mg 4,0 mg 16,5 mg
Pantotheenzuur 0,11 mg 0,19 mg 0,42 mg 8,8 mg
Vitamine B6 0,03 mg .10 mg 0,07 mg .73 mg
foliumzuur 8,0 mcg 24,0 mcg 4,0 mcg 145,0 mcg
biotine Geen .42 mcg 2,08 mcg 96,0 mcg
Vitamine b12 Geen Geen 1,84 mcg 111,3 mcg

Eén reactie op “Runderlever: de ultieme superfood”

  1. […] keer in de 3 weken eet ik lever en sporadisch wat […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *