VITAMINEN

Videos

Vitamine C

  • Hoe zit het met Vitamine C op een Ketogeen dieet – Nutrita
    • Vitamine C is een essentiële voedingsstof met een belangrijke rol: het behoudt de basisstructuur van weefsel en het biedt een antioxiderende werking.
    • Het gaat niet alleen om hoeveel vitamine C je binnenkrijgt, maar ook om hoeveel je nodig hebt.
    • De vereiste hoeveelheid vitamine C bij een ketogeen dieet is waarschijnlijk veel lager dat dan bij een dieet dat meer koolhydraten bevat. Er is vastgesteld dat 10 mg vitamine C per dag voldoende is om scheurbuik te voorkomen. In de context van iemand die een koolhydraatarm dieet volgt [ 21].
    • Bij een ketogeen dieet is dat cijfer niet bekend, maar het is waarschijnlijk een stuk lager. De reden daarvoor is dat glucose en vitamine C strijden om dezelfde receptor (GLUT1) om opgenomen te worden in de cellen [ 22].
    • Hoe minder glucose in het bloed, hoe gemakkelijker het is voor cellen om vitamine C op te nemen.
    • Een ketogeen dieet is beter dan een dieet dat meer koolhydraten bevat om bloedsuikers in het lichaam te normaliseren [ 23]. Een andere reden hiervoor is dat andere antioxidanten die ons lichaam gebruikt, zoals glutathion en urinezuur, opwaarts worden gereguleerd wanneer onze cellen minder glucose gebruiken en er meer vet of ketonen worden gebruikt om ons lichaam te voeden [ 24 , 25 , 26 ].
    • Het volgende is belangrijk: het is bekend dat een ketogeen dieet de algehele oxidatieve stress verlaagd, die de activiteit van antioxidanten, zoals vitamine C, spaart [ 27].

Analyse van voedingsstoffen in dierlijke voeding

Hieronder vindt u een gedetailleerde analyse van de voedingsstof samenstelling van verschillende dierlijke voedingsmiddelen. Hieruit blijkt dat dierlijke voedingsmiddelen hogere absolute vitamine/mineraal waarden kunnen hebben. Ook hebben ze het voordeel dat ze een hogere beschikbaarheid voor het lichaam hebben, ze zijn makkelijker op te nemen.

Voedingsstof Voedsel % DV per 100 gram van de hoogste bron
Vitamine A (retinol in dierlijk voedsel, meer biologisch beschikbaar) Lever, eieren, nieren, hoogwaardige vetten, levertraan Lever (300-60000% DV NB: het hogere uiteinde bevat ijsbeer lever, die 15.000 – 30.000 eenheden in elke gram bevat. Je zou technisch gezien ijsbeer lever in gram kunnen eten en misschien nadelige bijwerkingen vermijden, omdat een enkele theelepel zou ” alleen “hebben 150.000 eenheden (de rapporten van stervende ontdekkingsreizigers zijn nooit bevestigd, want de mensen die het aten dat ziek werd, herstelden later.” “IJsbeer lever is in sommige gevallen ook hoog in cadmium en arseen, dus het zou waarschijnlijk verstandig zijn om alleen kleine hoeveelheden te eten als je ooit ijsbeer lever probeert.) – Hoogste van alle voedingsmiddelen, inclusief planten en paddenstoelen
Vitamine C Organen, bloed, kleine hoeveelheden in spieren Milt (75% DV, 10,5 keer hoger dan een appel)
Vitamine D3 (alleen te vinden in dierlijke voedingsmiddelen) Organen, eieren, vissen, dierlijke vetten van hoge kwaliteit Levertraan (2500% DV), van volledig natuurlijke bronnen (10 – 400% DV) – Hoogste van alle voedingsmiddelen, inclusief planten en paddenstoelen
Vitamine E Hoogwaardige vetten, eieren, organen (beenmerg) Vergelijkbare hoeveelheden gevonden in voedingsmiddelen (10-20% DV)
Vitamine K2 (alleen gevonden in gefermenteerd en dierlijk voedsel) Gefermenteerde voedingsmiddelen, organen, hoogwaardige vetten, eieren Lever (150-500% DV) Kan worden verhoogd door voedsel te verouderen / vergisten
Vitamine B1 (Thiamine) Organen, spieren, eieren Organen (10-70% DV)
Vitamine B2 (riboflavine) Organen, spieren, eieren Organen (tot 200% DV)
Vitamine B3 (niacine) Organen, spieren, eieren Organen (tot 100% DV)
Vitamine B4 (Choline) Organen, spieren, eieren Eigeel (tot 120% DV)
Vitamine B5 (Pantothenic zuur) Organen, spieren, eieren Organen (tot 100% DV)
Vitamine B6 (pyridoxal en pyridoxamine alleen in dierlijk voedsel) Organen, spieren, eieren, bloed Organen (20-100% DV)
Vitamine B7 (Biotine, bijna niet aanwezig in planten, behalve gist) Alle dierenvoeding, het hoogst in organen Lever (57% DV)
Vitamine B8 (inositol) Orgelvlees, te vinden in kleinere hoeveelheden in ander dierlijk voedsel Er is geen officiële ADH voor inositol, die niet als vitamine wordt herkend. Het is ook moeilijk om de aanbevolen dagelijkse inname te vermelden, omdat deze in het lichaam wordt gemaakt
Vitamine B9 (foliumzuur) Organen, spieren, eieren Organen (tot 100% DV)
Vitamine B10 (PABA) Vitamine B10 wordt overvloedig aangetroffen in plantaardige en dierlijke bronnen De snelheid waarmee mensen PABA nodig hebben, of dat ze het überhaupt nodig hebben, lijkt in hoge mate te worden besproken, maar het wordt ondanks dit vaak gebruikt
Vitamine B11 (PHGA) Vitamine B11 is aanwezig in zowel dieren- als plantenrijk. De grootste bronnen zijn orgels Salicylzuur is een belangrijke bèta-hydroxy-vitamine, ook bekend als vitamine B11. Het is een kristallijn en organisch zuur. Salicylzuur wordt verkregen uit het metabolisme van salicine. Deze vitamine wordt ook aangetroffen in planten waar het een rol speelt in de groei en ontwikkeling van de planten en in verschillende andere functies, zoals fotosynthese, ionenopname en in transpiratie. Het wordt gesynthetiseerd in het menselijk lichaam door het fenylalanine-aminozuur
Vitamine B12 (Cobalamine, alleen te vinden in dierlijke voedingsmiddelen) Organen, spieren, eieren Organen (tot 1500% DV) – Hoogste van alle voedingsmiddelen, inclusief planten en paddenstoelen
Vitamine B13 (orotisch zuur) Hoog in alle vlees Vitamine B13 wordt niet echt herkend als een vitamine, omdat het door de darmflora wordt geproduceerd door het lichaam. Het wordt voornamelijk gebruikt voor de metabolisering van foliumzuur en vitamine B12. Het helpt de opname van essentiële voedingsstoffen, met name calcium en magnesium en bevordert de productie van genetisch materiaal. Het kan gunstig zijn na een hartaanval en is gebruikt bij aandoeningen, zoals multiple sclerose en chronische hepatitis. Het is ook gemeld om lever-gerelateerde complicaties en vroegtijdige veroudering te voorkomen
Vitamine B14 Gevonden in alle vlees (spieren, organen) en eieren Er is momenteel weinig kennis over deze vitamine B14. Het werd voor het eerst geïsoleerd van wijn. Deze vitamine is eigenlijk een metaboliet van xanthopterine. Echter, een biochemicus, Earl R. Norris, zegt dat xanthopterin de vitamine B14 was. Er wordt gedacht dat het vergelijkbaar is met vitamine 10 en vitamine 11. Het is zeer nuttig bij de vorming van cellen van het lichaam. Het biedt weerstand tegen anemieën. Vitamine B14 verschaft versterking van anti-tumorgroei van eiwit zoals pterines fosfaat
Vitamine B15 (Pangaamzuur) Gevonden in bloed Pangaminezuur kan dienen als een methyldonor om bepaalde aminozuren te helpen vormen. Vitamine B15 kan een rol spelen bij glucose-oxidatie en celademhaling, zegt Elson M. Haas, MD en oprichter en directeur van het preventief medisch centrum van Marin. De bewering is dat het hypoxie kan helpen door de zuurstof naar het hart en andere spieren te verhogen. Met vitamine C en E kan vitamine B15 fungeren als een antioxidant, waardoor cellen worden beschermd tegen oxidatie. Van pangaminezuur wordt ook gedacht dat het onder andere het zenuwstelsel stimuleert en de leverfunctie bevorderd, wat kan bijdragen aan ontgifting
Vitamine B16 (DMG) Fysiologisch gezien is vitamine B-16 een bijproduct van choline. Het circuleert in uw lichaam in kleine hoeveelheden voor slechts seconden per keer. Je kunt vitamine B-16 van nature vinden in zowel dieren- als plantencellen en in bepaalde voedingsmiddelen, waaronder lever Vitamine B-16 is een derivaat van het aminozuur glycine; het heeft een vergelijkbare chemische structuur als een in wateroplosbare vitamine. De structuurformule van vitamine B-16 is (CH3) 2NCH2COOH. Het lichaam absorbeert in de dunne darm vitamine B-16, en zet het in de lever om in andere nuttige metabolieten. Vitamine B-16 fungeert ook als een bouwsteen voor DNA, aminozuren, neurotransmitters en hormonen
Betaine Organen, spieren, eieren Vis (% DV niet vastgesteld)
Calcium Botten, beenmerg, zuivelproducten, eieren, bloed, kleinere hoeveelheid in ander dierlijk voedsel Botten (1000-3000% DV) – Hoogste van alle voedingsmiddelen, inclusief planten en paddenstoelen
IJzer (heemijzer in dierlijk voedsel, meer biologisch beschikbaar) Organen, spieren, eieren Milt en bloed (250% DV) – Hoogste van alle voedingsmiddelen, inclusief planten en paddenstoelen
Magnesium Alle voedingsmiddelen, behalve puur vet Weekdieren (70% DV)
Kalium Alle voedingsmiddelen, behalve puur vet Bloed en milt (10-15% DV)
Natrium Alle voedingsmiddelen, behalve puur vet Oesters, vanwege zeewater (30-100% DV), anders bloed en milt
Fosfor Alle voedingsmiddelen, behalve puur vet Botten (500-1500% DV) – Hoogste van alle voedingsmiddelen, inclusief planten en paddenstoelen
Koper Organen, spieren, eieren Lever (500-700% DV), anders weekdieren (1000-1400% DV) – Hoogste van alle voedingsmiddelen, inclusief planten en paddenstoelen
Zink Organen, spieren, eieren, oesters Weekdieren (1200% DV) – Hoogste van alle voedingsmiddelen, inclusief planten en paddenstoelen
Selenium Organen, spieren, eieren Arctische zoogdierlever (mogelijk giftig vanwege cadmium en arsenicum, zie vitamine A voor details, 1000% DV), anders nieren (200% DV) – Hoogste voedsel, inclusief planten en paddenstoelen
Mangaan Hogere hoeveelheden in organen en oesters Organen en oesters (20% DV)
Jodium Spier, organen, eieren Schildklier (10000% DV) – Hoogste van alle voedingsmiddelen, inclusief planten en paddenstoelen
Chloride De hoogste bron van chloride is zout, omdat in de meeste voedingsmiddelen alleen sporen worden gevonden. Al het vlees levert gemakkelijk geassimileerd chloride. Lacto-gefermenteerde dranken en bot bouillons worden gewoonlijk als bronnen van chloride genoemd. Andere bronnen zijn selderij en kokosnoot 3400 mg is gelijk aan 100% DV
Zwavel (meestal te vinden in dierlijk voedsel) Sint-jakobsschelpen (570 mg per 100 gram) en kreeften (510 mg per 100 gram) zijn de beste bronnen. Hoge hoeveelheden gevonden in organen (ongeveer 300 mg per 100 gram). Eieren, spieren en zuivelproducten hebben ook relatief hoge hoeveelheden Hoewel er geen officiële RDA voor zwavel is, is het een kritieke voedingsstof. Dagelijkse inname is meestal 800 tot 900 milligram zwavel per dag. Sint-jakobsschelpen (570 mg per 100 gram) en kreeften (510 mg per 100 gram) zijn de beste bronnen – Hoogste van alle voedingsmiddelen, inclusief planten en paddenstoelen
Borium (te vinden op hogere niveaus in planten, vissen en schaaldieren) Alle dierenvoeding, hoger in planten Er is geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor borium, omdat een essentiële biologische rol hiervoor nog niet is vastgesteld. Mensen consumeren verschillende hoeveelheden borium, afhankelijk van hun dieet. Diëten die als hoog worden beschouwd, leveren ongeveer 3,25 mg borium per 2000 kcal per dag. Diëten die als laag borium worden beschouwd, leveren 0,25 mg borium per 2000 kcal per dag. De meeste vlees bevatten 0,1 mg borium per 100 gram. Vis en schelpdieren bevatten hogere niveaus
Chromium Alle dierenvoeding Eierdooiers (152% DV), vlees (50% DV) – Hoogste van alle voedingsmiddelen, inclusief planten en paddenstoelen
Kobalt (vereist dat vitamine B12 wordt opgenomen, wat alleen wordt aangetroffen in dierlijk voedsel) Een kobaltatoom bevindt zich in het centrum van het vitamine B12-molecuul. Ondanks groene bladgroente met een kobaltgehalte van 20-60 mcg / 100 gram, terwijl organen 15-25 mcg / 100 gram hebben, wordt het alleen geassimileerd door inname van vitamine B12. Hierdoor komt kobaltgebrek het vaakst voor bij vegetariërs en veganisten Kobalt wordt alleen geassimileerd door inname van vitamine B12 en niet in zijn ionische of metallische vorm. Daarom zijn er geen duidelijke aanbevolen hoeveelheden kobalt, omdat er slechts aanbevelingen voor vitamine B12 zijn. In deze vitamine wordt het opgenomen in het aantal van 5 8 microgram per dag. Hoogste dierlijke bron zijn orgaanvlees (15-25 mcg / 100 gram)
Germanium Vlees en zuivel Germanium is een sporenmineraal waarvoor geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (RDA) is vastgesteld
Molybdenum Kleine hoeveelheden in eieren, zuivelproducten. Zeer kleine hoeveelheden in spieren. Hoger in organen, zeer hoog in de lever Lever (125% DV)
Silicium (meestal te vinden in planten, met uitzondering van organen) Orgelvlees is een vrij veel voorkomende bron van silicium, terwijl spieren, eieren en zuivelproducten vrij laag zijn. Over het algemeen hoger in planten, met uitzondering van organen. Er is geen officiële aanbevolen dagelijkse hoeveelheid silicium, maar er wordt aangenomen dat een adequate dagelijkse inname 5 tot 10 milligram is. Gemiddeld genomen wordt het dieet slechts 1-1,5 milligram per dag ingeademd, daarom wordt een hogere inname van rauw voedsel met supplementen van silicium of silicium aanbevolen. Orgelvlees is de hoogste dierlijke bron
Vanadium (in de hoogste hoeveelheden aangetroffen in radijs, dille en tarwekorrels. Andere plantaardige bronnen lijken inferieur aan de dierlijke bronnen) Organen, spieren, vissen De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor vanadium is niet vastgesteld. Lever is de hoogste dierlijke bron
Cholesterol (alleen gevonden in dierlijke voedingsmiddelen) Alle dierenvoeding Hersenen (1000% DV) – Hoogste van alle voedingsmiddelen, inclusief planten en paddenstoelen
DHA / EPA (alleen gevonden in dierlijk voedsel) Viskuit, hersenen, hoge kwaliteit vetten Viskuit (2-7 gram), hersenen (1 gram) – Hoogste van alle voedingsmiddelen, inclusief planten en paddenstoelen
Vitamine F Beter bekend als essentiële vetzuren, of EFA’s. Vitamine F is samengesteld uit twee soorten vetzuren: linol en alfa-linoleen. Het lichaam kan zelf geen EFA’s produceren, dus u moet ze uit voedselbronnen halen waar ze bekend staan ​​als onverzadigde vetzuren of meervoudig onverzadigde vetzuren. Vis, hoogwaardige vetten en vlees, hersenen, viskuit, hoogwaardige eieren, hoogwaardige beenmerg bevatten allemaal omega 3-s Hoogste hoeveelheden in viskuit en hersenen
CLA Hoog in alle vlees, zuivel en eieren
CoQ10 Gevonden in alle voedingsmiddelen, hoge niveaus in organen. Hoger dan in planten.